02 July 2010

Zack: Aku minta maaf


Ain buat hal. Aku tahu, jadi mesti kau pun tahu. Dia kan selalu berkongsi suka duka dengan kau. Segenap inci dilubuk hatinya telah kau selongkar dahulu. Jika ada retak, kau lah orang yang memulihkan. Tapi persoalan dari mana aku tahu?

Aku tahu dari Haridz, orang yang kau rayu-rayu itu. Ya, dia bertindak atas bukti-bukti yang mengaitkan Ain dengan kesilapannya. Aku tahu kau sayangkan Ain. Kau nak bela dia. Kau tak nak dia ditimpa kecelakaan. Tapi bukan itu caranya. Kau berdaya untuk halangnya dari berbuat begitu.

Namun begitu, bolehkah kau hakimi perlakuan dia? Cuba kau duduk seketika bersama secawan logik dipetak pemikiran kau. Betulkah tindakan Ain? Jangan biarkan logik kau dikaburi oleh ayat-ayat manis darinya. Perempuan ada seribu satu muslihat di sebalik lenggoknya yang menawan. Sedangkan Rasulullah S.A.W. sendiri mengingatkan kita bahawa fitnah perempuan adalah fitnah yang berbahaya. Lelaki yang kuat sekalipun boleh tersungkur dan rebah dipangkuan wanita. Tambah pula jika kau sudah rasa kemanisan perempuan itu, salah dia pun kau kata benar. (aku bukan menuduh kau)

Jadi usah kau melutut merayu dengan Haridz untuk memaafkan kesilapan Ain. Aku tahu Haridz pun takkan berdiam diri. Dia lagi sayangkan kau sebagai rakan, dari terjebak dengan tipu daya Ain. Kerana Haridz sendiri pernah tertipu. Harap kau takkan bermusuh dengan Haridz. Logik kau masih ada. Cuma kau belum sedar ia disitu, menunggu untuk kau mengetuk kembali.

(sang kekasih pun masih menunggu)

2 comments:

Anonymous said...

mr P tulis novel ke sejak tgk cite budak setan=p

Mr.P said...

sekadar menegur dalam bercerita...