24 December 2010

Menggila di Hari Perkahwinan

Waa...lama tak update blog. Dalam seminggu ni busy sket sebab balik kampung. Kazen kahwin plak (aku ntah bila lagi). Anyway memang best sebab dah lama tak jumpa kazen2. Kalo balik pon jarang jumpa sebab diorang masing2 kerja jauh2. Tambah si pengantin ni kerja Navy. Aku panggil dia Along tapi nama dia Hisham. Rasanya dekat 5 tahun dah tak jumpa dia.




Memandangkan dia antara kazen aku yang paling rapat, kenduri dia aku tolong apa2 yang patut. Sampai2 je kampung terus tolong siang ikan patin untuk jamu orang datang tahlil arwah Tok Wan aku. Lauk malam tu memang best. Gulai tempoyak ikan patin. My fave!

Lepas tu pulak naik bot perahu ke hulu dengan kazen2 pegi petik pucuk paku tepi2 sungai untuk wat kerabu kenduri esoknya. Dapat dalam 5-6 guni besar. Haha! Tamak btol kitorang. Semua gemok2 sebab musim hujan.

Hari kenduri tu aku dan kazen2 jadi penganggur sebab semua orang kampung datang gotong-royong. Dah xde kerja untuk kitorang. Bila pengantin sampai memang smart abes kazen tu. Mentang2 Navy ada uniform (jeles2)



Bila abes kenduri, aku tolong orang bukak khemah sebab kebiasaan kenduri dekat sana abes awal dalam pukul 5. Lepas bukak khemah tu, tibalah acara yang dinanti-nantikan. Family kami ni suka prank pengantin. Last kenduri kazen kat kampung kitorang main calit2 kek. Kali ni kitorang plan nak simbah air. Abes pengantin n semua kazen2 kena simbah air. Sampaikan air sirap kenduri yang lebih tu pon kitorang buat simbah2 (mintak maaf xde gambar sebab main air time tu).

Datang pulak pak sedara aku yang satu kepala ni, datang pulak 'resepi' tambahan. Ayah Cik datang dengan arang dan tahi kawah calit kat muka kitorang, Pak Cu pulak dengan hampas kelapa lebihan buat lauk kenduri. Kitorang ni balas dengan tepung je. Adehh... Paling best adalah part bila kitorang ramai2 angkat pengantin pegi rendam dalam bekas orang basuh pinggan kenduri. Haha!

Malam tu pulak kitorang ni jahat ajak Along lepak menyembang. Kitorang tahan dia tak bagi masuk tido dengan wife dia. Nak tahu kitorang lepak sampai pukul berapa? 3 pagi!

Mintak2 la kenduri aku nanti xde kena lebih2... Haha! Anyway, tahniah Along! Semoga berkekalan ke anak cucu...





2 comments:

SyAfaWaNi ♥‿♥ said...

serba oren=)
kecik ja pengantin pompuan rupanya..huhu

Mr.P said...

yep...kecik2 comel je..tp Along tu tinggi..tp still bagai pinang dibelah dua gk.. :)